lørdag, desember 05, 2009

Den som lurer, er lur.

Jeg lurer på noen ting.

~ Hvor gammel må man være før man begynner å ringe på hos foreldrene sine når man kommer på besøk?
~ Hvorfor er det ikke greit å si at en person er svart, når en annen person er hvit?
~ Hva, i media, er mest skadelig for barn; vold eller nakenhet/erotikk?
~ Hvorfor burde ikke homofile få adoptere?
~ Hvilken bachelorretning skal jeg velge?

~ Og så, siden jeg har eksamen i dette om 81 timer: Google Earth baserer seg mest sansynlig på tilgjengelige ortofoto, men når Google lager sin jordmodell, projiserer de disse ortofotoene tilbake på overflaten på sin tredimensjonale jordmodell, eller bruker de de orginale fly og satelittbildene som ikke er korrigert, og projiserer disse direkte over sin egen jordmodell, i kraft av at planet de projiserer på ikke er flatt, men faktisk har samme fasong som originalen. Hvis dette er tilfellet, sparer de seg for en del koreksjon av radiell forskyvning.

~ Og siden jeg faktisk har eksamen i det, så måtte jeg finne ut av det. Det projiserer ortofotoene tilbake på jordmodellen, faktisk.

7 kommentarer:

Runa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Runa sa...

Du er lur. Jeg lurer også på noen ting. Jeg er også lur.

Jeg kan gi deg svar på noen av spørsmålene dine, men jeg er ikke helt sikker på om du vil ha dem.. (?)

Må bare svare på første spørsmål. Alder bestemmer ikke om du skal ringe på eller ei. Det er ditt hjem, du "bor der" selv om du har flytta ut. Du kommer vel ikke til å ringe på hos kona di?
Jeg kommer aldri til å ringe på hjemme. Aldri...

Tobias sa...

Det er ikke et spørsmål om jeg vil ha de eller ikke. Spørsmålet er om jeg er enig ;)

Jeg hadde vært ganske ufordragelig dersom jeg aldri ville høre på påstander som ikke stemte overens med mine egne. Kjør på =)

Det med å ringe på kom jeg til å tenke på da jeg kom hjem på fredag. Jeg går jo selvfølgelig bare rett inn, slenger fra meg baggen og sier hei. Og så tenkte jeg at vi pleier å ringe på når vi kommer på besøk til mormor og morfar. Ergo må mamma ha kommet til et punkt hvor hun begynte å ringe på hos foreldrene sine.

Det jeg dermed lurer på er når dette inntreffer. Teorien min er at man kanskje begynner å ringe på når man har barn, i kraft av at de løper til døra og ringer på helt av seg selv. Så starter de normen med å ringe på, på en måte.

Runa sa...

Aha.. Ja, skjønner hva du mener med å ringe på. Har ikke tenkt over det før.

En svart sa en gang (tror jeg): "Når du er syk blir du grønn (eller hvit?) og når du er frisk er du rosa. Når du er kald er du blå og når du er varm er du rød.
- Og du kaller meg farget?"

Barn bør ha rollemodeller. De trenger både en kvinne og en mann å se opp til, tenker jeg. Er kanskje litt rart at to pappaer må forklare mensen og alt som følger med? De vet jo ikke alt for mye om det. (Nå skal det sies at jeg ikke har tenkt nøye igjennom dette og tatt et standpunkt, bare det første som falt meg inn.)

Har du ikke tenkt til å ta geologi mer?

Anonym sa...

~ Hvor gammel må man være før man begynner å ringe på hos foreldrene sine når man kommer på besøk?
Interessent spørsmål. Lurer litt på om ikke svaret er "når døra er låst og du ikke lenger har nøkkel", eller kanskje som du foreslår, når man har sin egen famliie.

~ Hvorfor er det ikke greit å si at en person er svart, når en annen person er hvit?
Jeg ser ikke noe problem med dette. I Norge tror jeg frykten for å bli oppfattet som rasist er større enn frykten for de "fremmede" :p Har sett en vitsetegning der et vitne skal velge ut en mistenkt. Blant de mistenkte er det én svart person og vitnet har en veldig omstendig forklaring for å si hvem det er, uten å si noe om hudfargen..

~ Hva, i media, er mest skadelig for barn; vold eller nakenhet/erotikk?
Vanskelig å si.. Jeg tror kanskje vold er det som skader på lavest alder. Dvs, man tåler erotikk tidligere enn vold. Hvorfor: Jeg tror barn selv føler aggresivitet sterkere enn seksuelle lyster.

~ Hvorfor burde ikke homofile få adoptere?
For meg så er det ganske unaturlig at de skulle det. Naturen lar ikke likekjønnede reprodusere seg, og det er jo fortsatt et radikalt avvik fra normalen. Men om det er et mindre onde enn å vokse opp i diverse fosterhjem eller på barnehjem kan ikke jeg komme til noe svar på..

~ Hvilken bachelorretning skal jeg velge?
Vanskelig å si - kommer selvsagt an på. Informatikk kanskje? Det synes jeg virker artig hvertfall..

Tobias sa...

Bachelorretning:
Det er snakk om retning innenfor geologi. Har fire forskjellige retninger å velge mellom, og er to som for tiden er aktuelle: Geologi/Geofysikk og Geomatikk (informatikk/satelittbilder osv).

Adopsjon:
Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg kom på et litt snedig argument her om dagen. Si det er et heterofilt par som prøver å få barn. De får det ikke til, fordi kona er infertil. Så kommer staten å sier:

"Dere får ikke adoptere. Du (mannen) skulle forelsket deg i en annen som var fruktbar. Da kunne du fått avkom, og dere kunne adoptert. Sorry."

For sånn jeg ser det så er det ikke noen valg om de er homofile eller ikke. Jeg anser det som en ganske satt greie. Og jeg anser homofile som like gode foreldre som alle andre. Derfor føler jeg at argumentene blir litt "forelsk deg i en annen".

Det tenker da jeg, ihvertfall =)

Anonym sa...

Det du sier bryter selvsagt argumentet om at de ikke kan få barn selv, men jeg mener fortsatt enn å få sæd fra andre eller hjelpe egglederne er en ganske annen sak enn å låne/leie en livmor i 9 måneder.. Dette er på kanten av den egentlige debatten..

"Forelsk deg i en annen" eller "Sorry, men det å ha barn er ingen menneskerett". Nå er jo infertile heterofile foreldre et mye nærmere substitutt enn homofile foreldre da. Mener å ha hørt at det var en ganske stor debatt rundt fertilitetshjelp/assistert befruktning når det begynte å bli vanlig også.

Og som et forresten; infertilitet skjer like ofte hos menn som hos kvinner som for begge i følge babyverden.no.

Jeg er hvertfall enig at jeg ikke ser de store verdslige motargumentene mot homofil adopsjon, men det kan være vi vil se noen flere problemer med dette med årene nå som det er lovlig..