torsdag, november 12, 2009

Bergen

Det regner i Bergen. Det har vi hørt før. Men på forelesning her om dagen lærte vi noe annet stilig om været i Bergen. Først må to premisser på plass:

1 - Når luft stiger, så blir den kaldere, helt av seg selv. Tørr luft synker med 1 grad pr 100 meter oppover. Altså tar man en pakke med luft som holder 10C og heiser den opp 200 meter, så holder den nå 8C. Det er greit. Fuktig luft fungerer på samme måte, men her synker lufta med bare 0,5C per 100 meter.

2 - Når luft blir kaldere, kondenserer vanndampen lettere og det dannes regn.

Da var premissene på plass.

Sjekk figuren!

Når en vind som holder 10 grader kommer inn til Bergen, treffer denne vinden fjellene og stiger oppover. Etterhvert som den stiger blir den kaldere (med -0,5 grader pr 100 meter), og det begynner å regne. Masse. Når vinden til slutt har kommet opp til Finse på 1 100 meter over havet, har temperaturen sunket til 4,5 grader, og vinden har regnet fra seg.

Det er nå det kule skjer.

Fordi når vinden er tørr, så endrer temperaturen seg med 1 grad pr 100 meter (mot bare 0,5 på vei opp over fjellet). Så når vinden nå faller ned på østsiden av fjellene så stiger temperaturen raskere enn den sank på vei opp på vestsiden.

Resultatet er at en regntung vind som holder 10 grader celsius inn mot Bergen, blir gjort om til en tørr vind på 15,5 grader celsius når den kommer til Oslo.

Oslo eier Bergen. QED.

12 kommentarer:

synnavind sa...

Bra poeng, sjølv om veret i Bergen siste vekene ikkje har vore noko å klage på med gneistrande haustver og sol;)

Det også teorien din viser min gode mann, er at friluftsmenneske busett i Bergen har ein mykje betre og raskare tilgong til alpine fjell, og at risikoen for STORE pudderdump på Voss, Myrkdalen og i Røldal er betydeleg høgare enn det meir nedbørstablile (og topografisk gjespande) austlandet.

Sånn sett eige Bergen Oslo litt også min gode fjellvenn!

Tobias sa...

Det koker jo ned til preferanser, uansett. Selv er jeg ingen skifantast, men en ivrig stisyklist. Og på den fronten finnes det knapt noe sted i Norge hvor terrengsykling er like tilgjengelig for folket som i Oslo.

Tørr, varm sesong fra april til oktober gjør meg ingenting ;)

Runa sa...

Velkommen etter i metrologenes verden. :)

Tobias sa...

Velkommen etter? =)

Jeg viste at det regna mye i Bergen, men det jeg ikke viste var at fordi det regner i Bergen så blir lufta som kommer hit mye varmere, helt av seg selv.

Ganske stilig.

Runa sa...

Er ikke sikkert du har fått det med deg, men du kan jo spørre ca hvem som helst som kjenner meg at jeg er ganske interessert i været og hvordan vær oppstår.. :)

Tobias sa...

Ikke verst =) Det visste jeg ikke. Men da lurer jeg på hvorfor du studerer økonomi, og ikke er med på mora på enten geologi eller metereologi? Vi har ikke hatt om annet enn vind, vand og vær hele semesteret.

Men du koser deg sikkert der du er ;)

synnavind sa...

Ang. d me stisykling he du so sjukt eit godt poeng kompis! Sei mej, køyre du en sånn Specialized Stumpjumper du? Tenke gå for fulldempa i løpet av vinteren og he sett litt på den. Pluss/minus? Andre preferansar?

Tobias sa...

Jeg spiser stier med en Specialized Enduro Comp 09, fulldempet, med 150 forran og bak.

Det er helt nydelig =)

Enduroen har er en testvinner og er veldig alsidig. Veier ikke så mye (litt over 13 kg med pedaler), har veldig ålreit sittestilling, og fungerer like godt oppover som bortover og nedover.

Hadde ikke trodd det, men jeg klatrer mye bedre med denne enn jeg gjorde med Hardrocxen min før. Å bytte til fulldempet var som å gå fra smale fjellski til ordentlig carvingpakke i telemarkskjøring.

Så pluss:
Mye bedre flyt
Mye raskere teknisk bortover
Veldig mye raskere nedover
Gøyere å hoppe
Raskere oppover
Er jålete

Minus:
Veier mer
Har ikke helt samme responsen i tråkket (hvis man ikke låser bakdemperen)
Pris (med mindre man jobber i butikk)
Er jålete

Runa sa...

De som studerer metrologi, ender som oftes opp som fysikk-, kjemi- eller mattelærere. Hvorfor? Ekstremt få jobber, og vanskelig å få dem.

Økonom? Er som poteten. Kan brukes til alt!

Geolog? Trodde egentlig de studerte stein når jeg begynte å studere, så hadde ikke så mye kunnskap om yrket.

Angrer? Nei, egentlig ikke. For når jeg har venner som går på geologi kan jeg lære begge deler! :D

synnavind sa...

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Dette-blir-heftig-966476.html

Anonym sa...

Kjempebra post Tobias stå på! Du er helten min og gir lys i hverdagen min<3 xoxo

Tobias sa...

Duverden =) Takk skal du ha, og velbekomme, hvem du nå enn er!