tirsdag, september 15, 2009

The lesser...

Da var valget gjort, og jeg er forholdsvis fornøyd med resultatet.
Ideelt sett ville jeg at det skulle bli en mindretalls Arbeiderpartiregjering. Det hadde vært optimalt. Ren arbeiderpartiregjering, med kampsakene deres, men sanert gjennom et behov for flertall på Stortinget forøvrig.
Dette hadde gitt Arbeiderpartiet god mulighet til å få gjennomslag for sine verdier, men alle reformer og endringer måtte blitt utsatt for betydelig mer debatt og kritisk gjennomgang ved en innsats for å få flertall på Stortinget.
Jo mer debatt, jo bedre. Jeg tror de fleste politiske saker hadde hatt godt av det, på helt generelt grunnlag. Mye fordi da hadde vi som er publikum fått mye større innsyn i fordeler og ulemper ved en sak, og dermed kunne gjort oss opp mer reflekterte meninger om ting.
Greit nok at dette fører til at reformer og lovforslag bruker mye lengre tid på å komme gjennom, men hurtighet er ikke alltid et ideal.
Men dette hadde ikke blitt noen realitet.
Høyre og FrP hadde flere mandater enn Arbederpartiet alene.
Og DET hadde vært helt fullstendig uaktuelt.


Sånn, da var mine politiske holdninger og meninger luftet for denne gang. Resten får dukke opp gjennom gode diskusjoner og ikke gjennom denne typen flagging av politikk.


Takk for meg.




... of two evils.

1 kommentar:

Marit sa...

Jeg skulle ønske det var en lov som sa at menneskene som bestemmer kunnskapsreformer skal ha jobbet i skolen så og så lenge for å kunne uttale seg om hva slags læreplansmål elever skal ha. For sånn det funker nå, høres det vel bra ut, men fungerer ikke for alt i verden...