mandag, oktober 30, 2006

Film

Idag har jeg sett film.

Denne filmen kjøpte jeg for en stund siden, men har ikke fått anledning til å se den i ro og mak.

Stanley Kubricks
2001: A Space Odyssey



Dette er sørenmeg en av de beste filmene jeg har sett. Jeg og Halvard slo oss ned med surround og prosjektor og tenkte oss en typisk god avslutning på en helg med film og slækking. Og duverden for en film.

Jeg tror denne filmen tar for seg utviklingen av livet, fra apekatter til mennesker, og fra celler til videre liv. Men jeg er ikke helt sikker på om det er det den gjør. Det er det som er litt herlig med denne filmen. Den er veldig abstrakt. Den må ikke sees på som en film som legger alle kortene på bordet. Fordi det gjør den absolutt ikke. Sakte men sikkert gikk det opp for meg at jeg ikke så på filmen som en film. Men heller litt mer sånn som man ser på et bilde man ikke er helt sikker på hva forestiller. Blir sittende og gruble og tolke det man akkurat så.

Misforstå meg rett. Det er handling i filmen. Men det filmen prøver å formidle er ganske abstrakt.  

Filmen er delt inn i 4 akter, noe som er sært nok i seg selv (den har til og med en innlagt "pause" mitt i filmen, som om det var et teaterstykke), hvor særlig del 1 virker å ha tilsynelatende lite med de senere delene å gjøre.

Og en annen ting som gjør denne filmen fantastisk. EFFEKTENE. De er noen av de beste jeg har sett. Og filmen kom ut i 1968! Noen av scenene som viser gravitasjonseffekter inne i romstasjoner er så bra at jeg ikke kan fatte og begripe hvordan de har fått det til.

Dette er en film jeg liker, fordi jeg sitter igjen med masse spørsmål etterpå. Mens rulleteksten gikk leste Halvard og jeg det som stod om filmen i "1001 Movies You Must See Before You Die" (vårt nye yndlingsoppslagsverk), og vi ble sittende og tolke meninger og slo opp navnet på et av musikkstykkene i filmen for å sjekke dens betydning.

I det hele tatt.

Den satte i gang litt hjerneaktivitet.

Det liker jeg ved filmer. Gjerne litt provoserende, og litt tankevekkende. Eller mye av begge deler.

Fantastisk.

"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
- HAL 9000 fra "2001: A Space Odyssey" (1968)

1 kommentar:

Anders sa...

Jeg elsker denne filmen! ELSKER! Du bør forresten få med deg "2010 - The year we made contact" også. Ikke det at den på noen måte er like bra, men du får høre stemmen den rolige, kalde stemmen til HAL igjen :]