onsdag, februar 09, 2011

Bacheloroppgavefritidsproblemer

Jeg har, som tittelen tilsier, hatt litt bacheloroppgavefritidsproblemer. I forbindelse med oppgaven har jeg laget et program som kan generere terrengmodeller utifra Gauss-kurver. Man kan taste innhvor man vil ha topper i terrenget, og hvor stor amplitude og standardavvik disse toppene skal ha i henholdsvis X- og Y-retning. Jeg satt som kjent og kjedet meg litt igår, og endte opp med å bruke tiden min på å lage en veldig, veldig enkel modell av Oslo, utelukkende av Gauss-kurver:

Med litt fantasi skal det gå ann å skimte Holmenkollen, Tryvannstårnet, Rådhuset og en liten ruke som skal være Operaen med Plaza ved siden av. Input til kurvene var følgende: (Hvert x og y par er et punkt med en topp.)

At jeg skal faktisk bruke dette til noe vitenskapelig er helt utrolig.

PS: Programmet er i MatLab, og eksporterer terrengmodellen til en ArcGIS lesbar DEM-fil i ascii, og input til Excel. Jeg kan ikke forestille meg at det er noen fler enn meg som har bruk for dette.

Ingen kommentarer: